Què és la telefonia IP?

Saps com funciona aquesta tecnologia?

 

Aquí i allà ens parlen de les meravelles de la telefonia IP, però ningú ens diu d’una manera entenedora per a què serveix i tampoc sabem veure la diferència amb la telefonia convencional.

Us ho explico amb un exemple: imaginem una empresa que acaba de fer el canvi a una centraleta IP. D’entrada si parlem amb els usuaris creus que notaran alguna diferència?

que-es-la-telefonia-ip

Veureu que les funcions de sempre segueixen exactament iguals, fins i tot és possible que no els hagin canviat l’aparell de telèfon que tenen sobre la taula. Si, si, no és obligatori canviar els telèfons, la centraleta s’encarrega de poder fer trucades internes i externes IP amb telèfons de l’oficina que no són IP.

 

Alguns exemples :

  • Rebre i fer trucades (per suposat, si no quin sentit tindria la centraleta?) 
  • Passar trucades a una altra persona dins de l’oficina
  • Mantenir trucades en espera
  • Tenir un missatge de benvinguda al rebre trucades
  • Activar una bústia de missatges per usuari (opcionalment)
  • Passar trucades als mòbils (tècnics, comercials, gerència…)
  • …  

I podem seguir amb més opcions que tenim tant en la telefonia convencional com la IP.

 

Doncs així, què és la telefonia IP? Podem dir que:  “És la capacitat de mantenir una conversa de veu per Internet o qualsevol xarxa IP”

També es coneix com a VoIP (Veu sobre IP) de l’anglès Voice over IP.

 

 

Quina és la diferència real de la telefonia IP?

Per dir-ho senzillament, seria: «La forma en què es transmet o transporta la nostra veu, del telèfon emissor al telèfon receptor»

En les línies convencionals, quan es contractava una línia es podia escollir entre aquests tipus:

  • Analògica (principalment a les llars o petits negocis amb una sola numeració)
  • RDSI o XDSI (per a empreses que tenen la necessitat de fer i rebre diferents trucades a el mateix temps amb la mateixa numeració)
  • Primàries (també per a empreses amb grans volums de comunicació)

En aquests tipus de línies telefòniques (Analògiques, RDSI i Primàries), cal que ens facin arribar un cable exclusiu per a nosaltres, des de la central telefònica fins a la nostra llar o empresa.

D’aquesta forma quan volem fer una trucada, hem de despenjar el telèfon i marcar la numeració amb la qual volem parlar, i és en aquests moments, al tenir el cable directe amb la central telefònica, que aquesta estableix la comunicació amb la numeració que li hem marcat (no us recorda a les antigues operadores que estaven canviant els cables telefònics i sovint escoltaven les converses?).

 

que-es-la-telefonia-ip

 

Doncs ara, amb IP no cal passar un cable específic per a cada línia telefònica, el Router que ens dona l’Internet és l’encarregat de transmetre la comunicació amb un altre Router o central telefònica.

En les properes entrades us aniré explicant amb més detalls la importància d’adaptar-se a aquesta tecnologia, però de totes maneres, si vols més informació pots contactar-nos a través del formulari de contacte.

 

 

que-es-la-telefonia-ip

 

 Jordi Sais 

 Especialista en comunicacions

 

 

 


 

Els 10 capítols d’aquesta sèrie:

Què cal saber sobre la telefonia IP?

  1. Què és la telefonia IP?
  2. Perquè cal canviar a IP? 
  3. La meva centraleta està adaptada a IP?
  4. Més línies amb el mateix número de capçalera
  5. Quin tipus de línia és el TrunkSIP?
  6. I les centraletes virtuals?
  7. Serveixen els mateixos telèfons?
  8. Centraleta IP per a petites oficines 
  9. Centraleta IP per a la indústria
  10. Centraleta IP per a grans empreses

 


 

Parlem?

Per poder enviar el formulari, llegeix i accepta les condicions si us plau:

 

  

Deja una respuesta